rasaXparokial itu matang

rasaXparokial itu matang
ermmm kat melaka

sahabatku........

Sahabat…mengapa kau pergi
Tinggal aku sendiri
Kau tahu ku tak sanggup

Sahabat…ingat lah kau slalu
Jadi yang terbaik
Walau kau tak disini lagi

Sahabat…aku rindu padamu
Datang walau sesaat
Ku ingin kan kau hadir

Aku disini dan menunggu
Diam tanpa dirimu
Kau tahu ku tak bisa
Beranjak terbang dan melayang
tanpa diri mu ku tak bisa dan kembalilah

Wednesday, January 28, 2009

weh ape nie......akok???


gambar AKOK yg aku makan.....

masih ku ingat lagi mase first time masuk kolej nie....memandangkan kat sni ramai giler sek2 klate( student2 klantan ) so bnyak gak la benda baru yg dorang knalkan kat aku.....salah satunyer kuih AKOK!!!! ermm ape kebenda nyer tu....aku pon ngan rase merendah diri gie la tanya sek2 klate kt sni,,,,
weh akok tu gapo (ape)'
'rase camne?'
'leh makan x?'
'asal nama pelik?'
'tolong lukis kat aku bentuk dier bleh?
'kanape kat KL x jual?'
dan bnyak agi soklan yg aku tnya...( excited giler aku nie)
....aku siap suruh la minah klantan (classmate) aku buatkan untk aku...tapi malang dier generasi moden so x taw sgt....so berbulan bulan gak aku tunggu janji2 manis yg dorg taburkan untuk bawakkan AKOK gie kolej bg aku rase....
setelah 6 bulan setengah aku tunggu akhirnya malam tadi 27.o1.2009 tepat kul 9.00 mlm ...syafiq kuliah mate aku datang la bawak plastik warna biru....dier trus serang bilik aku dgn nada jerit die kata"bg budak KL rase dulu sian dier dah lame ngidam" aku pon pikir pehal lak mamat nie tibe2 jer.....die pon bukak plastik biru tu dan tunjuk kat aku isi die....
" weh pebenda tu!!!!!" tu la ayat pertama tersembul dari mulut aku
" arghh AKOK " hahahaha zaman ngidam dah habis.tersenyum lebar aku...sejujurnyer la budak2 kuliah aku ckap rupe dier comel tapi indah khabar dari rupe......x comel pon ..hahahaha tapi sedap....biase la bak kate OBAMA "dont judge a book by it's cover"......
saye da try anda BILE LAGI.......
tu la kesah aku ngan sang AKOK...

nak resipi gak ker ....ye la ye la nah amik nie

Bahan-bahan ( 36 biji )


* 5 biji telur
* 200 ml pati santan
* 100 ml air
* 150 gram gula manisan (gula melaka)-boleh kurangkan ikut selera
* 30 gram tepung gandum
* 3 helai daun pandan- disiat-siat
* 2 cubit garam halus

Cara-cara

1. Masak air bersama gula melaka hingga mendidih. Tutupkan api.
2. Masukkan santan. Tunggu suam sedikit, kemudian masukkan telur,tepung dan daun
pandan, gaul rata.Tapiskan untuk menghilangkan ketulan tepung.
3. Panaskan oven pada suhu 200 darjah celcius. Panaskan acuan baulu ke dalamnya.
Masukkan sedikit minyak dalam setiap acuan.
4.Isi penuh acuan dan bakar selama 10 minit. Kuih ini akan mengembang. Bila
dikeluarkan dari oven ia akan sedikit mengecut.

No comments:

Post a Comment